Get up, get out of your lazy bed!

Misschien heb jij er helemaal geen last van (good for you!) maar met de vallende blaadjes, dagen die al korter worden en de aanhoudende Corona stress zien we de bui al hangen... Dat opstaan wordt er niet gemakkelijker op de komende tijd. Met onderstaande tips helpen we je graag om jouw dag een kickstart te geven!

1. DO NOT SNOOZE

Snoozen is zoooo verleidelijk, maar toch echt een no-go als je je dag fit wil beginnen. De belangrijkste reden is dat je te korte slaapcycli doorloopt. Een gezonde nachtrust bestaat uit vijf slaapcycli van elk 90-100 minuten. Wanneer je op de snooze-knop drukt, maakt je lichaam zich weer klaar om een nieuwe cyclus in te gaan, die je niet afmaakt. Het gevolg: moeilijk op kunnen staan, dufheid en geen motivatie. In tegenstelling tot direct opstaan. Dat geeft een gevoel van succes en voldoening en zorgt ervoor dat je dag gelijk met een goede motivatie en mindset start!

2. Heb je een wake-up light? Top. Gebruiken. Heb je die niet dan zijn er voortaan slimme lampen die je connect aan een wake-up app zoals Sunrise & Shine. Door de simulatie van het gewekt worden door de opkomende zon worden je ontwaak-neuronen getriggerd. Dit zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt.

3. Drink direct een glas warm water met het sap van een halve citroen. Het is een vitamine C boost, reinigt en stimuleert de lever en nieren en de antioxidanten in citroen geven je huid een oppepper.

4. Zet je wekker 5 minuten eerder (of sla dus die ene snooze over!) voor een 5-minute stretch oefening. Door te stretchen maak je het spierweefsel en de gewrichten soepeler. Je spieren worden direct 'wakker' waardoor je een goede houding aanneemt wat ook helpt om kleine kwaaltjes en opstapelende (spier)spanning te voorkomen. Hieronder vind je een simpele 5-minute ochtend stretch:

https://www.yogiapproved.com/yoga/5-minute-morning-yoga-flow-stretching-strengthening/

5. Ben je van plan er echt voor te gáán ruim dan ook tijd in om 's ochtends de ademhalingsoefeing van Wim Hof te doen. Best heftig, maar oefening baart kunst en de benefits op lange termijn zijn teveel om hier op te noemen. 

https://www.youtube.com/watch?v=tybOi4hjZFQ

6. Ontbijt! Geen smoesjes van geen tijd of geen honger. Ontbijten is goed voor je en geeft energie. Tenminste als je zorgt dat jouw ontbijt op zijn minst een paar van deze voedingsmiddelen bevat: Fruit, vezels (volkoren, rogge, havermout), eieren, magere zuivel en noten.

7. Kies een paar liedjes waar je energie van krijgt en draai ze lekker hard op weg naar het werk. Thuis aan het werk? Loop een blokje om in een stevig tempo, met jouw muziek in je oortjes. Heel persoonlijk natuurlijk, maar hieronder onze favorieten om de adrenaline te laten stromen. 

Wake me up before you go go - Wham

Right here, right now - Fatboy Slim

Ain't no mountain high enough - Marvin Gaye

Seven nation army - The White Stripes

Run the world - Beyoncé

Thunderstruck - ACDC

Tusk - Fleetwood Mac

 9 to 5 - Dolly Parton

 Get up, get going!