Meteen naar de content

EHBH | Eerste Hulp Bij Herfst

Herfst. De natuur trekt zich terug en gebruikt de herfst- en winterperiode om te herstellen. Wij niet. wij gaan gewoon stug door in hetzelfde strakke schema en doen daar zelfs nog een schepje bovenop door van december ongeveer de drukste maand van het jaar te maken. Natuurlijk kun je niet je hele werkrooster omgooien en alle feestjes skippen, maar misschien toch goed om eens te kijken wat je kunt doen om fit en energiek te blijven in deze steeds donkerdere dagen.


Onze EHBH (Eerste Hulp Bij Herfst) tips:

1. Eet en drink zo weinig mogelijk (ijs)koude dingen. Dus lekker stoven, oven aan, en zet de soeppan maar klaar voor een stevige pompoensoep of kippenbouillon; deze soep wordt ook wel Joodse penicilline genoemd omdat het stofje carnosine (wat van nature ook in ons lichaam voor komt) het immunsysteem versterkt en echt effectief blijkt om verkoudheid en griep te verdrijven. 

Voor dat laatste is Gemberthee ook een aanrader. Gember verlicht bij verkoudheid, maar heeft ook een preventieve werking. Daarnaast bevat het hoge concentraties antioxidanten en stimuleert het je doorbloeding zodat je lekker warm blijft.

2. Smeren tegen herfstblues. Het gebrek aan licht, somber weer en vallende blaadjes kunnen somber stemmen. Aanraking en bepaalde geuren zorgen voor de aanmaak van Oxytocine ('gelukshormoon') en helpen dus om je humeur op te liften. Heb je nu niet direct iemand voorhanden om mee te knuffelen of om je te laten masseren (de Winter Massage Oil is er weer!) dan is jezelf uitgebreid insmeren een goede tweede. De Body Skinfood bevat Neroli en Bergamot welke geuren ontspannend en troostend werken. 

3. Kleed jezelf warm. Volgens de Chinese geneeskunde huist in je onderrug je levensenergie en die gedijt niet goed bij kou. Hemd aan dus;-) Trakteer jezelf op een paar sokken van Healthy Seas Socks (help je gelijk de oceanen, want deels gemaakt van in de zee achtergelaten visnetten) om je voeten lekker warm houden en investeer bijvoorbeeld in zo'n multifunctionele poncho van Twelve Million.

4. Beweeg minder... maar ook meer. Probeer, net zoals de natuur doet, iets meer rust te nemen, beetje meer naar binnen richten in plaats van naar buiten en genoeg slaap is nu goed voor je. Maar daarnaast is het ook belangrijk om af en toe je kacheltje op te stoken door inspanning. Dus ga naar buiten, rennen, fietsen, stevig doorwandelen. Of zet je wekker iets vroeger en rol je yogamat uit. Ligt daarna ook nét wat lekkerder op de bank;-)

5. Koudetraining. Het klinkt niet heel aanlokkelijk, we know, koud douchen. Maar echt begin eraan en het helpt je de winter door. Niet alleen om je te wapenen tegen kou, maar ook om je immuunsysteem te boosten en je lichaam te laten wennen aan stress. Je lichaam schrikt van de kou; krijgt een stressreactie. Door dit regelmatig te doen went je lichaam daaraan en zal minder heftig reageren op andere stressfactoren. Dus vanaf morgenochtend, hup, eindigen met de kraan op ijskoud!

Bonustip: Zeep jezelf vlak voordat je de kraan op koud draait in met onze Showercream of Winter Showercream. De kruiden in deze douchecrèmes stimuleren de doorbloeding en warmen je een beetje op.

Vandaag besteld = vandaag verstuurd

All orders placed before 4pm Monday to Friday are dispatched same day.

Learn more

Gratis verzending NL vanaf 35,- / BE vanaf 65,-

For orders outside NL or BE you find the shippingcosts for your country at checkout.

Learn more

Ruilen & Retouren

Unopened and undamaged products can be returned within 7 days

Learn more